קיבוץ שער הגולן

קיבוץ שער הגולן נוסד בראשון לציון בשנת 1930 כקיבוץ "השומר הצעיר" "עין הקורא" על ידי גרעינים מצ'כיה ומפולין.

בשנת 1937, לאחר שבע שנים במושבה, עלה הקיבוץ להתיישבות במסגרת "חומה ומגדל" והקים את ביתו כאן בעמק הירדן, בקרבת נהר הירמוך, מול מפגש הגבולות עם ירדן וסוריה, אל מול הגולן, וניתן לו השם "שער הגולן".

בימי מלחמת העצמאות (1948), לאחר עמידת גבורה של ארבעה ימי קרב, נחרב הקיבוץ על ידי הצבא הסורי. לאחר חמישה ימים שוחרר הקיבוץ ושוקם לתפארת. מלחמת "ששת הימים" (יוני 1967) הרחיקה את האיום הסורי מרמת הגולן, אך באו ימים ולילות של הפגזות מירדן, מיקוש מטעים ודרכים. בחצר נבנו מקלטים צמודים לבתי הילדים, ואילו הילדים עברו לישון דרך קבע במקלטים. לאחר מלחמת "יום הכיפורים" (אוקטובר 1973) זכינו לשנים שקטות יותר.

קיבוץ שער הגולן התפתח וצמח בזכות חזונם של המייסדים, שהאמינו ברעיון הציוני, בהקמת חברה סוציאליסטית המושתתת על ערכים של שיתוף, שוויון ועזרה הדדית, כמו גם הפרחת השממה ומציאת פרנסה בחקלאות ובעבודת כפיים.

בזכות חזונם ודבקותם במטרה, ולמרות הקשיים הרבים (כמו תנאי האקלים הקיצוניים: שער הגולן שוכן בבקע הסורי אפריקאי המוכר יותר כבקעת הירדן, המקום הנמוך ביותר בעולם עם טמפרטורות המגיעות בקיץ ל-45 מעלות צלסיוס בצל…) זכו המייסדים לראות את חלומם קורם עור וגידים, לשמוח עם כל מטע פרי שהחל להניב, עם כל מחזור נוסף של עגלים ואפרוחים ועם כל גינה חדשה שהחלה לפרוח בחצר.

המייסדים, ראשוני הקיבוץ, הגיעו לשיבה טובה. הם וממשיכיהם, וותיקי ההשלמות, הינם יוצאי מדינות אירופה, בהם משפחות ובודדים רבים ששרדו את זוועות השואה, איבדו בה את יקיריהם, הוגלו למחנות קפריסין והגיעו לחוף מבטחים בשלהי מלחמת השחרור.

בין ותיקי הקיבוץ יש משפחות ששכלו את בניהן במלחמות ישראל ונושאות עימן את הכאב הנורא הגדל ומתעצם עם חלוף השנים.

גם לעת זיקנה, לפי הערכים עליהם מבוסס הקיבוץ, לא נזנחים ותיקיו ואלה ממשיכים לחיות חיים מלאים ותורמים. חלקם ממשיכים בעבודתם הקבועה, אחרים תורמים כמידת כוחם ויכולתם במסגרת מפעל התעסוקה המוגנת, ומגיעים שם להישגים נאים. כשהם נזקקים לאשפוז סיעודי, אנו, דור הבנים, רואים זאת חובה וזכות גדולה לדאוג להם לבית חם ומצוייד היטב עם צוות רפואי מקצועי ומסור.

היום מונה הקיבוץ כ-400 חברים ומועמדים, קרוב ל-20 חיילים ומעל 130 ילדים.

שער הגולן הינו משק מעורב עם עשייה גדולה, "גולן מוצרי פלסטיק בע"מ" לייצור צנרת "פקסגול" ו"מולטיגול", ומשק חקלאי מפותח של למעלה מ-3000 דונם, הכולל: מטעי בננות, אבוקדו ותמרים, גידולי שדה, רפת חלב ולול פיטום.

לכל אלה נוספו בשנים האחרונות ענפי מסחר ושרות: מרכז חנויות, ענף תיירות "אל מול גולן"-אירוח כפרי, סטודיו לעיצוב וחנות מתפרה.

עם תחילת המילניום השלישי, עומד שער הגולן, כמו כל הקיבוצים, בפני פרשת דרכים. רוחות חדשות מנשבות בו: נחלש הלהט האידיאולוגי, התרופפו השוויון והשותפות, גברו החומרנות והדאגה לאינטרס הפרטי, אך גם אלה לא יוכלו ליטול מן הקיבוץ את מה שיש בו, וכנראה ישאר תמיד – קהילה רב דורית חמה ומלוכדת, המטפחת את סביבתה ואת תרבותה, מתעקשת על חיי חברות פשוטים ושפויים.

חברה העושה מצד אחד למען ילדיה ובניה, ומן הצד השני את המיטב למען קשישיה, מקימי ובוני הקיבוץ.